Information & Villkor

Information

Företagsinformation
  • Företagsnamn: Performanti (Prestanda)
  • Adress: Ernst Wigforss gata 94
  • Postadress: 227 62 Lund
  • Organisationsnummer: 890322-4114
  • VAT: SE890322411401
  • Kontakt: info@prestanda.nu

Villkor

köpvillkor
1. ALLMÄNT

1.1
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Du”) gör en beställning via www.prestand.nu och därtill hörande sidor, (”Webbshop”). Avtal ingås mellan dig och Prestanda.nu (Performanti).

Organisationsnummer: 890322-4114. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Prestanda framgår på hemsidan. Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och som gör beställningar via webbshoppen.

1.2
Prestanda utgår från trygg e-handel och följer deras regler och föreskrifter för distanshandel.

1.3
För att kunna beställa på webbshoppen måste Du ha fyllt 18 år. Prestanda accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Prestanda förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning (exempelvis om Du uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar). 

1.4
Prestanda reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på webbshoppen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer eller valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Prestanda har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Du har beställt så kommer Prestanda naturligtvis att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan vi på Prestanda fortsätter med beställningen. Prestanda ansvarar inte för information på webbshoppen som kommer från en tredje part. 

1.5
Webbshoppen, samt allt innehåll på denna, ägs av Prestanda (Performanti). Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Prestanda (Performanti).

 

2. AVTAL OCH BESTÄLLNING 

2.1
För att kunna göra ett köp via webbshoppen måste Du acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder Du dig att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att Du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Prestandas Integritetspolicy.

2.2
Ett avtal om köp ingås först när Prestanda bekräftat din beställning och Du mottagit orderbekräftelse från Prestanda per e-post. Prestanda uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Prestandas kundtjänst. Du kan återkalla din beställning fram till dess att den bekräftats av Prestanda. Om beställningen återkallas så kommer Prestanda att återbetala alla eventuella betalningar som Du eller dina betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.

 

3. KUNDUPPGIFTER 

3.1
Prestanda rekommenderar att Du skapar ett användarkonto innan Du handlar på webbshoppen. När Du registrerar ditt användarkonto och/eller ska genomföra en beställning kommer Du att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som Du fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Prestandas behandling av personuppgifter finns i Prestandas integritetspolicy. 

3.2
Du åtar dig att se till att ingen annan kan använda dina inloggningsuppgifter. Du får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Du ska omgående anmäla till Prestanda om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till ditt lösenord. Du ansvarar för alla köp som gjorts med dina inloggningsuppgifter om sådan anmälan inte gjorts. 

3.3
Om Prestanda misstänker att Du missbrukar ditt användarkonto eller dina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Prestanda rätt att stänga av dig. Prestanda har även rätt att tilldela dig nya inloggningsuppgifter. 

 

4. PRISER, AVGIFTER OCH BETALNING

4.1
Vid beställning via webbshoppen gäller de priser som anges på webbshoppen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och eventuella fraktavgifter, som anges separat.

4.2
Du kan betala på de sätt som anges på webbshoppen. Prestanda har rätt att ta betalt redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av dig och godkänts av Prestanda. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan Prestanda eller dess samarbetspartners komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. Prestanda förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Du valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på webbshoppen. 

 

5. KAMPANJER OCH ERBJUDANDEN

Prestanda kan från tid till annan erbjuda kampanjer på webbshoppen som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Prestanda i samband med kampanjen. Prestanda förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på webbshoppen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

 

6. LEVERANS OCH TRANSPORT

6.1
Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på webbshoppen (6-8 arbetsdagar). Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker leveransen senast 30 arbetsdagar räknat från det att Prestanda skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Mer information om Prestandas leverans av varor och villkor för leveransen finner du under köpvillkor.

6.2
Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella varusidan på Sajten. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som kund har du rätt att häva köpet.

6.3
Om paket ska lösas ut ska du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Du får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Du lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Om Du inte hämtar ut paketet har Prestanda rätt att debitera dig en avgift på alla fraktkostnader samt på 10% av totala ordervärdet.

 

7. RETURER & ÅNGERRÄTT 

7.1
Vid köp av varor på webbshoppen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Prestanda detta inom 14 dagar från det att Du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

7.2
Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

(a) varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;

(b) varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av användning på bana/i tävling.

7.3
I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får Du inte bryta förseglingen om Du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Du bryter förseglingen.

7.4
Om Du vill ångra köpet ska Du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Prestanda på det sätt som anges. Du ska ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om Du inte vill använda ovan alternativ på meddelande kan Du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se www.konsumentverket.se)

7.5
Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Prestanda. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till Prestanda enligt de metoder och anvisningar som anges på webbshoppen.

7.6
Ibland kan Prestanda erbjuda fri retur för vissa varor. Om fri retur gäller framgår det av den aktuella varusidan på webbshoppen.

7.7
När Du ångrar ditt köp betalar Prestanda tillbaka det belopp som Du betalat för varan, exklusive leveranskostnader. På det belopp som ska återbetalas har Prestanda rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

7.8
Prestanda betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Prestanda tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Prestanda får dock vänta med återbetalningen tills Prestanda tagit emot varan eller Du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som Du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

 

8. GARANTI OCH REKLAMATION 

8.1
Vissa av Prestandas varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på webbshoppen eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.

8.2
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Prestanda så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på webbshoppen. Reklamationer som görs inom två månader från det att Du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på webbshoppen.

8.3
Prestanda står för returfrakten för godkända reklamationer.

8.4
När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Prestanda att kompensera dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Prestanda strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Prestanda mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Prestanda förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Prestanda riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

 

9. LÄNKAR

Prestanda kan länka till andra webbplatser som ligger utanför Prestandas kontroll, och webbplatser utanför Prestandas kontroll kan länka till webbshoppen. Även om Prestanda försöker säkerställa att Prestanda enbart länkar till webbplatser som delar Prestandas personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn är Prestanda inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som Du tillhandahåller på andra webbplatser. Du bör iaktta försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbshoppen.

 

10. FORCE MAJEURE

Prestanda ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Prestanda inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, pandemier,  ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Prestanda dig dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Du och Prestanda rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

 

11. ÄNDRINGAR AV VILLKOREN

Prestanda förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på webbshoppen. Ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på webbshoppen), alternativt 30 dagar efter att Prestanda har informerat dig om ändringarna. Prestanda rekommenderar dock att Du håller dig uppdaterad på webbshoppen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

 

12. OGILTIGHET

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.

 

13. TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST

13.1
Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Prestandas kundtjänst. 

13.2
Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Prestandas kundtjänst, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer information om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk http://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med oss och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.

Vid eventuell tvist följer Prestanda beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

13.3
Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras enligt punkt 13.2 ovan eller i sista hand av allmän domstol. 

Dessa Villkor har fastställts av Prestanda den 2020-05-01

6. LEVERANS OCH TRANSPORT

6.1
Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på webbshoppen (6-8 arbetsdagar). Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker leveransen senast 30 arbetsdagar räknat från det att Prestanda skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Mer information om Prestandas leverans av varor och villkor för leveransen finner du under köpvillkor.

6.2
Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella varusidan på Sajten. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som kund har du rätt att häva köpet.

6.3
Om paket ska lösas ut ska du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Du får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Du lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Om Du inte hämtar ut paketet har Prestanda rätt att debitera dig en avgift på alla fraktkostnader samt på 10% av totala ordervärdet.

7. RETURER & ÅNGERRÄTT 

7.1
Vid köp av varor på webbshoppen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Prestanda detta inom 14 dagar från det att Du eller ditt ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

7.2
Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

(a) varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;

(b) varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av användning på bana/i tävling.

7.3
I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Du tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får Du inte bryta förseglingen om Du vill kunna utöva din ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Du bryter förseglingen.

7.4
Om Du vill ångra köpet ska Du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Prestanda på det sätt som anges. Du ska ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om Du inte vill använda ovan alternativ på meddelande kan Du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se www.konsumentverket.se)

7.5
Vid utövande av ångerrätten betalar Du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Prestanda. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till Prestanda enligt de metoder och anvisningar som anges på webbshoppen.

7.6
Ibland kan Prestanda erbjuda fri retur för vissa varor. Om fri retur gäller framgår det av den aktuella varusidan på webbshoppen.

7.7
När Du ångrar ditt köp betalar Prestanda tillbaka det belopp som Du betalat för varan, exklusive leveranskostnader. På det belopp som ska återbetalas har Prestanda rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

7.8
Prestanda betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Prestanda tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Prestanda får dock vänta med återbetalningen tills Prestanda tagit emot varan eller Du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som Du valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

GDPR

Den 25 Maj 2018 trädde den nya dataskyddsförordningen i kraft även kallad GDPR. Vi arbetar efter och följer denna förordning.

Vi sparar endast nödvändig information om dig som kund och alla uppgifter raderas efter begäran till oss på info@prestanda.nu

Det vi kan komma att spara om dig som kund är följande uppgifter:

  • Namn
  • Personnummer 
  • Adress
  • Kontaktuppgifter

Vi rensar kontinuerligt våra register för att inte spara personuppgifter längre än nödvändigt. 

Samtliga av dina personuppgifter är säkert förvarade och krypterade. 

Besiktning

Då nästan alla våra produkter är eftermarknadsdelar som lämpar sig för motorsport finns inga garantier på att bilprovningen godkänner dessa. Dock är de flesta utav våra produkter TÜV-godkända.

Produkter som är TÜV-godkända ska även bli godkända vid besiktning av Svensk bilprovning. Vi kan inte garantera detta då det är upp till varje enskild besiktningsman om huruvida vissa delar är godkända eller inte.

Produkter i glasfiber eller plast

Vi kan ej garantera en 100% finish på plast/glasfiberprodukter pga. materialets egenskaper. Glasfiber spricker lätt vid frakter/hantering och det är vanligt förekommande att t.ex. en liten spricka eller kantstötning kan uppstå.

Detta är inga problem att fixa vid förarbetet till lackering. Provmontera alltid en vara innan bearbetning/lackering. En lackerad vara går ej att reklamera.

Vid leveranser av glasfiber eller kolfiberprodukter är det viktigt att kontrollera produkten så det är helt innan du skriver på frakten. Är godset skadat så skall detta anmälas direkt till chauffören. Detta gör att vi kan söka ersättning vid eventuella skador. Görs inte detta är det nästintill omöjligt att söka ersättning på skadat gods.

Kontakta oss direkt om du upptäckt en skada på din vara. Vi ersätter ej skador som inte är anmälda till chauffören vid leverans.

Följ oss på instagram